آزمایشــــگاه نمونه آزمای ماد

تلفن : 44200094 - 021

جستجو
مسمومیت غذایی
بیماری های ناشی از غذا

 بیماری های ناشی از غذا

مواد شیمیایی، فلزات سنگین، انگل ها، قارچ ها، ویروس ها و باکتری ها می توانند باعث مسمومیت غذایی (Food borne illness)شوند. شایع ترین مسمومیت مربوط به باکتری ها است. اما نکته قابل توجه این که کمتر از 20 مورد از هزاران باکتری مختلف عامل ایجاد آن هستند. بیش از 90 درصد از موارد مسمومیت غذایی توسط: استافیلوکوکوس اورئوس، سالمونلا، کلستریدیوم پرفرنجنس، کمپیلوباکتر، لیستریا مونوسیتوژنز، ویبریو پاراهمولیتیکوس، باسیلوس سرئوس و اشرشیاکلی انتروپاتوژن ایجاد می‌شود. این باکتری ها معمولا در بسیاری از غذاهای خام یافت می شوند. برای ایجاد بیماری بایستی تعداد زیادی از باکتری های مسموم کننده غذایی وجود داشته باشد. بنابراین، برای جلوگیری از بیماری های ناشی از غذا باید موارد زیر را مورد توجه قرار داد:

(1) کنترل تعداد اولیه باکتری های موجود

(2) جلوگیری از رشد و تکثیر همان تعداد کم

(3) از بین بردن باکتری ها با پخت مناسب

(4) جلوگیری از آلودگی مجدد

عوامل مؤثر در مسمومیت غذایی:

عدم رعایت بهداشت فردی، شرایط نامناسب محل نگهداری و نحوه آماده سازی و نگهداری در ظروف آلوده باعث آلودگی غذاهای خام و پخته می شود. استفاده نادرست از غذاهای خام و پخته باعث رشد باکتری ها می شود. محدوده دمایی که بیشتر باکتری ها در آن رشد می کنند بین ۵ تا ۶۰ درجه سانتیگراد است. غذاهای خام و پخته نباید بیش از حد نیاز در این بازه دمایی خطرناک نگهداری شوند. پخت نادرست یا فرآوری نادرست غذاهای کنسرو شده خانگی نیز می تواند باعث مسمومیت غذایی بسیار جدی شود.

 

بیماری های ناشی از غذا
بیماری های ناشی از غذا

جلوگیری

اولین قدم در پیشگیری از مسمومیت غذایی این است که فرض کنیم همه غذاها ممکن است باعث مسمویت غذایی شوند. برای جلوگیری از بیماری مراحل زیر را دنبال کنید:

 

دست ها، سطوح آماده سازی غذا و ظروف را قبل و بعد از دست زدن به غذاهای خام به خوبی بشویید تا از آلودگی مجدد غذاهای پخته شده جلوگیری کنید.

مواد غذایی در یخچال را در دمای زیر 40 درجه فارنهایت نگهداری کنید.

غذاهای داغ را فوراً سرو کنید یا آنها را در دمای بالای 140 درجه فارنهایت نگه دارید.

حجم های زیاد از غذا را برای خنک شدن سریع در یخچال به قسمت های کوچک تقسیم کنید. غذاهای داغ و حجیم در یخچال می توانند دمای غذاهایی که از قبل سرد شده اند را افزایش دهند.

به یاد داشته باشید که منطقه خطر بین 40 درجه فارنهایت تا 140 درجه فارنهایت است.

مراحل تایید شده کنسرو خانگی را بیاموزید.

غذاهای کنسرو شده را قبل از مصرف کاملا گرم کنید.

نوزادان، افراد مسن، زنان باردار وافرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر در معرض بیماری های ناشی از غذا هستند. این افراد هرگز نباید ماهی خام، غذاهای دریایی خام یا محصولات گوشتی خام مصرف کنند.

شما کلید پیشگیری از بیماری های ناشی از غذا هستید. با رعایت نکات ساده می توان از مسمومیت غذایی جلوگیری کرد.

برای مطالعه بیشتر کلیک کنید

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *