آزمایشــــگاه نمونه آزمای ماد

تلفن : 44200094 - 021

جستجو
آزمون خاکستر مواد غذایی
آزمون خاکستر مواد غذایی

آزمون خاکستر مواد غذایی

هنگامی که یک ماده سوخته می شود، مواد آلی ماده خارج شده و باقی مانده آن خاکستر است که شامل ترکیبات معدنی باقیمانده است. برای ارزیابی کیفیت یک ماده، ارزیابی وجود اجزای معدنی بسیار مهم است. روش های مختلفی برای اندازه گیری میزان خاکستر در محصولات غذایی تعریف شده است که عبارتند از:

 

خاکستر مرطوب

خاکستر خشک

خاکستر شدن در دمای پایین

 

در صنایع غذایی برای اطمینان از کیفیت مواد غذایی آزمایشات مختلفی انجام می شود. یکی از مهترین آنها آزمون خاکستر مواد غذایی است. زیرا چیزهای زیادی در مورد کیفیت  می گوید. مواد معدنی موجود در مواد را نیز می توان با این آزمایش ارزیابی کرد. معمولا وجود خاکستر تا 5 درصد قابل قبول است. مقادیر بیشتر از این نشان دهنده میزان تازگی یا کهنه گی غذا است.

 

چگونه نمونه ها را آماده کنیم؟

 

برای انجام آزمون خاکستر مواد غذایی، آماده سازی نمونه بخش مهمی است. نمونه غذا باید به صورت پودر باشد. هر گونه رطوبت موجود ابتدا خشک می شود  نمونه های غذای چرب پس از خشک شدن، رطوبت را به جا می گذارند که از پودر شدن آن جلوگیری می کند. مشکل عمده دیگر آلودگی محیطی یا آلودگی ظرفی است که برای نگهداری نمونه استفاده می شود. وزن نمونه باید بین 1 تا 10 گرم باشد.

روش های متفاوت انجام تست با کوره

خاکستر خشک

در این فرآیند از کوره برای سوزاندن نمونه استفاده می شود. دمای محفظه تقریباً 600 درجه سانتی گراد حفظ می شود. در این دما، آب نمونه تبخیر می شود و بقیه محتویات می سوزند. در طی این فرآیند، بیشتر مواد معدنی به فسفات، سولفات و اکسید تبدیل می‌شوند. به دلیل وجود برخی مواد فرار در نمونه، نتایج آزمایش ممکن است نادرست باشد. به همین دلیل است که وقتی موادی مانند سرب جیوه و آهن در نمونه وجود دارد، استفاده از روش های دیگر توصیه می شود.

 

ابزارهای تحلیلی هوشمندی نیز موجود است که نیازی به پردازش نمونه قبل از آزمایش ندارند. آنها مجهز به مدارهای هوشمند هستند تا ابتدا رطوبت را خشک کرده و سپس با استفاده از محدوده دمای بسیار بالا، آن را برای آنالیز به خاکستر تبدیل کنند.

 

خاکستر مرطوب

این روش برای تعیین میزان خاکستر در یک نمونه غذا نسبتاً سریعتر از سایر تکنیک ها است. زمان انجام آزمایش ممکن است از 10 دقیقه تا چند ساعت متغیر باشد. در این فرآیند، محدوده دما روی 350 درجه سانتی گراد تنظیم می شود.

تفاوت وزن قبل و بعد از آزمایش درصد خاکستر است.

فرمول خاکستر مواد غذایی
فرمول خاکستر مواد غذایی

 

که در اینجا:

 

MASH = جرم نمونه خاکستر،

MDRY = به جرم نمونه خشک

MWET = به جرم نمونه مرطوب اشاره دارد.

برای مطالعه بیشتر

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *