آزمایشــــگاه نمونه آزمای ماد

تلفن : 44200094 - 021

جستجو

تعریف روغن فرار

روغن های فرار یا اسانس های روغنی، عصاره‌های گیاهی غلیظی ومعطری هستند که قوام و حالت روغنی دارند. به خاطر عطر متمایزدر داروها و روش های درمانی استفاده می گردند.از ویژگی های آنها فرار بودن و ناتوانی در صابونی شدن است.
اسانس های روغنی از طریق تقطیر یا روش های مکانیکی مانند پرس سرد به دست می آیند.
اسانس های روغنی بیشتر در عمل آروماتراپی استفاده می شوند . می توان آنها را استنشاق کرد و یا بعد از رقیق کردن، روی پوست مالید. آنها ممکن است حس بویایی شما را تحریک کنند یا در صورت جذب اثرات درمانی و دارویی داشته باشند. توجه داشته باشید که روغن های فرار نباید بلعیده شوند.
استنشاق رایحه‌های روغن‌های فرار می‌تواند مناطقی از سیستم لیمبیک را تحریک کند. لیمبیک بخشی از مغز است که در احساسات، رفتارها، حس بویایی و حافظه بلندمدت و تشکیل خاطرات نقش دارد.
اینجاست که می فهمیم چرا بوهای آشنا می توانند خاطرات یا احساسات را تحریک کنند.
سیستم لیمبیک همچنین در کنترل چندین عملکرد فیزیولوژیکی غیر ارادی مانند تنفس، ضربان قلب و فشار خون نقش دارد. به این ترتیب، برخی افراد ادعا می‌کنند که اسانس های روغنی می‌توانند تأثیر فیزیکی روی بدن شما بگذارند.

انواع روغن های فرار

بیش از 90 روغن فراروجود دارد که هر کدام خواص درمانی مخصوص به خود را دارند. محبوب ترین آنها:
اسطوخودوس: برای از بین بردن استرس استفاده می شود
نعناع فلفلی: برای تقویت انرژی و کمک به هضم غذا استفاده می شود
گل سرخ: برای بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب استفاده می شود
چوب صندل: برای آرام کردن اعصاب و کمک به تمرکز استفاده می شود
ترنج: برای کاهش استرس و بهبود شرایط پوستی مانند اگزما استفاده می شود
بابونه: برای بهبود خلق و خو و آرامش استفاده می شود
یلانگ یلانگ: برای درمان سردرد، حالت تهوع و بیماری های پوستی استفاده می شود
درخت چای: برای مبارزه با عفونت ها و تقویت ایمنی استفاده می شود
یاس: برای کمک به افسردگی، زایمان و میل جنسی استفاده می شود
لیمو: برای کمک به هضم، خلق و خو، سردرد و موارد دیگر استفاده می شود

نحوه انتخاب اسانس مناسب

بسیاری از شرکت ها ادعا می کنند که روغن های آنها خالص و با کیفیت هستند اما باید توجه داشت که کیفیت و ترکیب اسانس ها می تواند بسیار متفاوت باشد.
برای انتخاب روغن های باکیفیت نکات زیر را در نظر داشته باشید:
خلوص: روغنی را پیدا کنید که فقط حاوی ترکیبات گیاهی معطر و بدون مواد افزودنی یا روغن های مصنوعی باشد. روغن های خالص معمولاً نام گیاه شناسی گیاه (مانند Lavandula officinalis) را به جای عباراتی مانند “روغن فرار اسطوخودوس” ذکر می کنند.
کیفیت: اسانس های واقعی اسانس هایی هستند که در فرآیند استخراج کمترین تغییر را داشته اند. یک اسانس بدون مواد شیمیایی را انتخاب کنید که از طریق تقطیر یا پرس سرد مکانیکی استخراج شده باشد.
روغن های باکیفیت فقط از ترکیبات گیاهی خالص استفاده می کنند که با تقطیر یا پرس سرد استخراج می شوند. ازخرید روغن هایی که با عطرها، مواد شیمیایی یا روغن های مصنوعی رقیق شده اند خودداری کنید.
برای ارزیابی درصد خلوص و کیفیت روغن های فرار یا اسانس ها نیاز به تجهیزات و دستگاه های خاص مانند دستگاه GC یا همان Gas Chromatograph می باشد . اندازه گیری اسانس یا روغن های فرار در آزمایشگاه ماد با بالاترین دقت قابل انجام می باشد.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *