آزمایشــــگاه نمونه آزمای ماد

تلفن : 44200094 - 021

جستجو

هورمون ها در مواد غذایی

هورمون ها به طور طبیعی در همه حیوانات، انسان ها و گیاهان وجود دارند، بنابراین چیزی به نام غذای بدون هورمون وجود ندارد. با این حال، ممکن است در برچسب معرفی محصول نوشته شده باشد: «بدون هورمون». این بدان معناست که در طول تولید از هورمون های اضافه شده استفاده نشده است.

مثلا برای تولید گوشت استفاده از هورمون رشد در گاو ها در برخی کشورها مجاز است و  باعث می شود حیوانات غذای خود را سریعتر و راحت تر به ماهیچه تبدیل کنند. در نتیجه گوشت گاو بدون چربی با هرینه کمتر تولید می شود. اما استفاده از این هورمون در گاوهای شیرده مجاز نمی باشد. همچنین معمولا هورمون ها در تولید گوشت مرغ و خوک استفاده نمی شوند.

نگرانی هایی وجود دارد که فربه کردن حیوانات با استفاده از هورمون ها از ارزش غذایی آنها بکاهد.

نقش آنتی بیوتیک ها در تولید مواد غذایی

مهمترین مساله در تولید محصولات غذایی حفظ سلامت حیوانات و گیاهان است. استفاده از آنتی بیوتیک ها با نظارت دامپزشکی و سازمان های مربوطه در درمان حیوانات بیمار، پیشگیری از بیماری در حیوانات و محصولات کشاورزی و تقویت رشد در برخی حیوانات صورت می گیرد. از آنتی بوتیک ها با توجه به استاندارد های هر کشور، می توان در گوشت گاو، گاو شیری، مرغ، مرغ تخمگذار، بوقلمون، گوشت خوک و ماهی استفاده کرد. همچنین ممکن است روی میوه ها اسپری شده و یا به زنبورهای عسل داده شود. تمام آنتی بیوتیک های مورد استفاده باید استانداردهای بهداشت برای ایمنی انسان و حیوان را دارا باشند.

مساله مهمی که مطرح است این است که استفاده از آنتی بیوتیک ها در حیوانات ممکن است منجر به مقاوم شدن انسان ها به آنتی بیوتیک ها شود. سازمان های بهداشتی با انجام تحقیقات و اعمال سیاست هایی برای کاهش خطرات احتمالی به آن می پردازند.

 

سازمان های بهداشتی و استاندارد هر کشور حداکثر میزان هورمون و آنتی بیوتیک مجاز برای هر ماده غذایی را تعیین می کند. آزمایش‌هایی نیز برای اطمینان از ایمن بودن محصولات غذایی تولیدی انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که میزان استاندارد رعایت می‌شود.

آزمایشگاه نمونه آزمای ماد، به عنوان همکار سازمان غذا و دارو اداره استاندارد با اندازه گیری سطح این مواد نتایج مورد تایید جهت ارایه به سازمان های بازرسی را ارایه می هد.

منبع: https://www.unlockfood.ca/en/default.aspx

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *