آزمایشــــگاه نمونه آزمای ماد

تلفن : 44200094 - 021

جستجو

۷۰ درصد مکمل‌های ورزشی قابل اطمینان نیستند

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بیش از نیمی از مکمل‌های مصرفی در باشگاههای ورزشی، به لحاظ کیفیت و کارایی قابل اطمینان نیستند.

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو ، دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک با عنوان این مطلب که بیش از ۷۰ درصد زنجیره تأمین مکمل‌های ورزشی در کشور قابل اطمینان نیست، گفت: مکمل‌های ورزشی به صورت نامطمئن در اختیار ورزشکاران قرار می‌گیرد.

دکتر علیمرادیان اشاره کرد: تنها محل مجاز توزیع و فروش انواع مکمل‌ها، داروخانه‌ها هستند و سایر مراکزی که به عنوان محل فروش این مکمل‌ها فعالیت می‌کنند به هیچ عنوان دارای صلاحیت و مجوز قانونی نیستند.

وی افزود:گسترش روز افزون باشگاه‌های بدنسازی ، حکایت از استقبال افراد جوان و نوجوان جامعه به این رشته ورزشی دارد. اما، نکته‌ای که نباید از آن غافل بود، ورود مکمل‌های ورزشی از نوع تقلبی و قاچاق به محیط باشگاه‌های بدنسازی است.

معاون غذا و دارو اظهار داشت:بازرسان معاونت غذا و دارو  به صورت مداوم از داروخانه‌ها بازدید می‌کنند. از همین رو میزان تخلفات و کشفیات مکمل‌های ورزشی غیر مجاز در داروخانه‌ها بسیار کم بوده به طوری که طبق آمار موجود میزان این تخلفات کمتر از یک درصد است. در عین حال، میزان مکمل‌های غیر مجاز که در مکان‌های غیر رسمی و باشگاه‌های ورزشی به فروش می‌رسد، نسبتاً بالا است.


دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطر نشان کرد: از روی ظاهر پودر‌های مکمل هم نمی‌توان سلامت آن‌ها را تشخیص داد. به همین خاطر هم افرادی که این قبیل محصولات را از مکان‌هایی غیر از داروخانه‌ها تهیه می‌کنند، حتماً باید به وجود برچسب TTAC روی محصول دقت و کد UID یا کد اصالت را در سایت www.ttac.ir چک کنند تا مبادا به جای پودر‌های مکمل واقعی به آن‌ها پودر‌های تقلبی فروخته شود و به جای رشد و تقویت عضلاتشان به انواع و اقسام بیماری و مسمومیت دچار شوند.