آزمایشــــگاه نمونه آزمای ماد

تلفن : 44200094 - 021

جستجو

کنترل مستمر محصولات گوشتی توسط آزمایشگاه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران

 

در شش ماهه گذشته تعداد ۱۱۴ نمونه از فرآورده های گوشتی شامل سوسیس، کالباس و همبرگر توسط آزمایشگاه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران مورد آزمایش قرار گرفت .

به گزارش ایفدانا – Ifdana روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران : مواد غذایی با منشا دامی بدلیل دارا بودن منابع غنی پروتئین، چربی های حیوانی، ویتامین و مواد معدنی، همچنین طعم و مزه مناسب از جمله مواد غذایی بسیار پر طرفدار و پر مصرف می باشند . در شش ماهه گذشته تعداد ۱۱۴ نمونه از فرآورده های گوشتی شامل سوسیس، کالباس و همبرگر توسط آزمایشگاه معاونت غذا و دارو دانشگاه ایران مورد آزمایش قرار گرفت.

 

از نمونه های مورد آزمایش قرارگرفته شده، ۹۰ مورد از نظر بافت شناسی مورد بررسی قرار گرفت و ۱۹ مورد از آنها دارای پروتئین سویا، پوست، بافت استخوانی و غضروف فوقانی دستگاه تنفسی بود. همچنین ۴۲ مورد از نمونه ها از نظر استفاده از رنگ مصنوعی مورد بررسی قرار گرفت که ۱۲ مورد شامل رنگ های کینولین یلو، بریلیانت بلو، پونسیو رد و سان ست یلو بوده است.

سلامت گوشت  بستگی به عوامل وسیعی از چرخه تولید تا عرضه دارد، بدین معنی که عوامل بسیاری از محل دامداری و مرغداری تا کشتارگاه و در آخر مراکز عرضه و فروش، بر سلامت و کیفیت این محصولات تاثیر دارند.

 

وجود مواد مغذی در فرآورده های گوشتی،این محصولات را به شدت مستعد فساد میکروبی و شیمیایی می کند. بدلیل استعداد بالای فساد پذیری این مواد و مسمومیت های خطرناک ناشی از مصرف مواد غذایی فاسد، سازمان غذا ودارو تا حد ممکن به کنترل محصولات فرآیند شده با منشا دامی می پردازند و کنترل سلامت دامها و محصولات خام دامی بر عهده سازمان دامپزشکی می باشد.

رعایت اصول GMP در مراحل تولید و پرهیز از هرنوع تخلف و تقلب سبب تولید محصولات و فرآورده های گوشتی سالم و بهداشتی می شود. برچسب گذاری اصولی و مطابق با ضوابط سازمان غذا و دارو سبب می شود تا مصرف کننده ضمن مشاهده شماره پروانه ساخت،از تاریخ تولید و انقضا مطلع شده و درخصوص مواد متشکله آگاهی پیداکند.

 تولیدکنندگان فرآورده های گوشتی موظف اند گوشت مورد استفاده برای تولید محصولات خود را از مراکز معتبر و زیر نظر سازمان دامپزشکی تهیه نمایند و تمامی موارد بهداشتی در تولید و نگهداری گوشت و فرآورده های گوشتی را رعایت نمایند. رعایت فرمول ساخت و پرهیز از تغییر آن یا استفاده از افزودنی های غیرمجاز از نظر سازمان غذا و دارو تخلف یا تقلب محسوب می شود. استفاده از بافت های غیرمجاز در تولید فرآورده ممنوع بود و رعایت فرمول ساخت و عدم استفاده از گوشت مرغ بجای گوشت قرمز یا استفاده از بافت های پوست و پیوندی یا سویا بجای گوشت در تولید فرآورده تخلف محسوب می شود. استفاده از بافت های دیگر و گوشت مرغ بجای گوشت قرمز احتمالا تولیدکنندگان را مجبور به استفاده از رنگ جهت القای رنگ گوشت می کند.

کنترل محصولات در زمان تولید اولین سری ساخت و تمدید یا اصلاح پروانه، نمونه برداری به منظور کنترل مستمر و نمونه برداری و ارسال به آزمایشگاه در قالب طرح PMS انجام می گردد. آزمون های میکروب شناسی و شیمی مواد غذایی طبق ضوابط بر روی نمونه انجام می گردد. آزمون بافت شناسی به منظور بررسی وجود بافت غیرمجاز در فرآورده گوشتی و آزمون رنگ مصنوعی به منظور بررسی وجود رنگ غیرمجاز و القا رنگ طبیعی گوشت به خصوص در مواردی که از گوشت مرغ به جای گوشت قرمز استفاده می شود یا از سایر بافت های غیر مجاز یا سویا به جای گوشت قرمز استفاده می شود، انجام می شود.

معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن ادامه روند کنترل مستمر محصولات، پرونده تولیدکننده های متخلف را به مراجع ذیصلاح ارجاع داده است.