تلفن : 66037477 - 021

چگونه ظرف ۲ دقیقه به خواب بروید؟!

حتما شما هم افرادی را دیده‌اید که در هر مکان و زمانی می‌توانند به راحتی بخوابند. فقط کافی است اراده کنند تا چشمانشان بسته شده و به خواب عمیق فرو بروند. همه حسرت خوابیدن این افراد را می‌خورند اما هیچ کسی راز این روش از به خواب رفتن را نمی‌داند. البته افراد معمولا این عادت را به صورت ذاتی دارند اما یک تکنیک خواب نظامی وجود دارد که با اجرای آن می‌توانید فقط ۲ دقیقه بعد از بستن چشم‌هایتان به خواب بروید. عجیب است اما با کمی تمرین می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید.

 

قبل از اینکه به سراغ یادگیری تکنیک خواب جادویی برویم، بهتر است ابتدا با مضرات اختلال خواب آشنا شویم. کم‌خوابی یا بدخوابی از اختلالات خواب هستند که می‌توانند به سلامت جسم و روان آسیب برسانند. در این بخش به صورت خلاصه ۹ آسیبی که اختلال خواب می‌تواند برای شما ایجاد کند را بررسی می‌کنیم.

مضرات اختلال خواب

 

۱. بروز حوادث به دلیل خواب‌آلودگی

اختلال خواب باعث ایجاد خستگی مزمن در ذهن و بدن می‌شود و در نتیجه احتمال بروز حوادث مختلف و گاهی خطرناک را در طول روز بالا می‌برد.

۲. کاهش بهره‌ی هوشی

خواب نقش مهمی در تفکر و یادگیری دارد. کمبود خواب به هر شکل و دلیلی ، باعث کاهش توجه، هوشیاری، تمرکز، استدلال و از دست دادن توانایی حل مساله می شود و یادگیری و ثبت خاطرات را برای شما سخت می‌کند.

۳. مشکلات سلامتی

اختلال خواب و کم‌خوابی باعث ایجاد مشکلات جسمی فراوانی از جمله بیماری‌های زیر می‌شود:

  • بیماری قلبی
  • حمله‌ی قلبی
  • نارسایی قلبی
  • ضربان نامنظم قلبی
  • فشار خون بالا
  • سکته
  • دیابت

۴. ایجاد افسردگی

کمبود خواب با گذشت زمان می‌تواند باعث ایجاد افسردگی یا تشدید علائم آن شود. البته کم‌خوابی از علائم افسردگی است و همین موضوع می‌تواند باعث تشدید این اختلال در فرد شود.

۵. پیری پوست

بی‌خوابی یا کم‌خوابی باعث زرد شدن پوس و پف کردن چشم‌ها می‌شود و به مرور زمان می‌تواند درخشش پوست را از بین ببرد. همچنین اختلال خواب باعث ایجاد چروک‌های ریز روی صورت و حلقه‌های تیره زیر چشم می‌شود.

۶. فراموش‌کاری

وقتی کم می‌خوابید، ذهنتان نمی‌تواند اطلاعات را دسته‌بندی و بایگانی کند در نتیجه خیلی از اتفاقات و صحبت‌ها را فراموش می‌کنید یا نمی‌توانید خاطرات را به یاد بیاورید.

۷. افزایش وزن

بله عجیب است؛ اما اختلال خواب باعث افزایش احساس گرسنگی، اشتها و تمایل به مصرف غذاهای پرچرب و کربوهیدرات می‌شود! به همین دلیل است که اغلب افرادی که کم می‌خوابند چاق هستند. در تحقیقی که در سال ۲۰۰۴ انجام شد مشخص شد افرادی که کمتر از ۶ ساعت در روز می‌خوابند ۳۰% بیشتر از افرادی که بین ۷ تا ۹ ساعت می‌خوابند در معرض چاقی قرار دارند.

۸. افزایش خطر مرگ!

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۷ در بریتانیا روی ۱۰هزار کارمند دولتی انجام شد مشخص شد افرادی که شب‌ها ۵ ساعت یا کمتر از آن می‌خوابیدند، خطر مرگ به هر علتی را برای خود تا ۲ برابر افزایش می‌دادند. در این تحقیق مهم‌ترین علت مرگ ناشی از اختلال خواب، بیماری‌های قلبی عروقی ثبت شده است.

۹. از دست دادن توانایی ارزیابی و تشخیص

اختلال خواب می‌تواند توانایی قضاوت و تشخیص را مختل کند. این اختلال امکان ارزیابی صحیح موقعیت‌ها را از افراد گرفته و امکان تصمیم‌گیری عاقلانه را از بین می‌برد.

منشا تکنیک خواب جادویی

این تکنیک، که در ارتش مورد استفاده قرار می‌گرفته، برای اولین بار در سال ۱۹۸۱ توسط لوید باد وینتر در کتاب «آرام باش و برنده شو» منتشر شد. جاستین آگوستین، مربی تناسب اندام، در اکانت TikTok خود این تکنیک را معرفی کرد و طبق آمار این شبکه، ۷.۲ میلیون نفر این تکنیک را به کار گرفته‌اند.

 

آموزش تکنیک خواب توسط اگوستین

برای شروع باید بدنتان را آرام کنید و به طور سیستماتیک استراحت کنید. هر قسمت از بدنتان، از فرق سر تا نوک انگشتان پا، باید به معنای واقعی کلمه استراحت کنند. پس در رختخواب دراز بکشید و بدنتان را استراحت دهید. با شل کردن ماهیچه‌های پیشانی شروع کنید. سپس چشم‌ها، گونه‌ها و فک خود را شل کنید و روی تنفس خود تمرکز کنید. حالا به سمت گردن و شانه‌ها بروید.

قبل از گذر از این قسمتT حتما مطمئن شوید که هیچ ماهیچه‌ای در شانه منقبض نشده است. تا جایی که می‌توانید شانه‌هایتان را پایین بیاورید و ماهیچه‌هایتان را شل کنید. بعد از آن نوبت به بازوها، دست‌ها و انگشتان می‌رسد. دست‌ها را کنار بدنتان باز کنید و تصور کنید که احساس سوزن سوزن شدن همراه با گرما از بالای سر به سمت نوک انگشت‌های دست می‌آید.

نفس‌های عمیق بکشید و اجازه بدهید این گرما و سوزن سوزن شدن جریان داشته باشد. حالا قفسه‌ی سینه و شکم را شل کنید و بعد از آن ران ها، زانوها، پاها و انگشتان پا را شل کنید. دوباره همان گرما و سوزن سوزن شدن را احساس کنید که این بار از قلبتان تا نوک انگشتان پا جریان دارد. حالا که جسم‌تان آزاد شد نوبت به ذهن می‌رسد.

هر گونه فکر، اضطرات و استرس را از ذهن پاک کنید و آن را خالی نگه دارید. هر بار که حواستان پرت می‌شود ۱۰ ثانیه با خودتان تکرار کنید «فکر نکن، فکر نکن، فکر نکن…» اگر این تمرین را به مدت ۶ هفته هر شب و به درستی انجام دهید، می‌توانید به راحتی در عرض ۲ دقیقه بعد از بستن چشم‌هایتان به خواب بروید.

مرور کلی

هنوز هیچ مطالعه‌ی علمی خاصی روی این تکنیک خواب انجام نشده است؛ اما به نظر می‌رسد که این تکنیک یک مدیتیشن عالی برای پاکسازی ذهن و آرامش بدن قبل از شروع استراحت شبانه است.