تلفن : 66037477 - 021

چای ماچا چگونه به کاهش وزن و چربی‌سوزی کمک می‌کند؟ (همراه با طرز تهیه)

حتما شما هم شنیده‌اید که چای ماچا در کاهش وزن و لاغری معجزه می‌کند. این نوع پودر سبز ژاپنی حاوی مقدار بسیار زیادی آنتی‌اکسیدان است. این نوع چای علاوه بر اینکه در لاغری مفید است، به خارج کردن سموم از بدن، بهبود سوخت‌وساز بدن و تخت کردن شکم هم کمک می‌کند. دلتان می‌خواهد بدانید این نوع چای چطور به لاغر کردن کمک می‌کند؟  در این مقاله درباره‌ی روش‌هایی که چای ماچا منجر به لاغری می‌شود صحبت می‌کنیم. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

توضیحی درباره‌ی چای ماچا

چای ماچا که پودری به رنگ سبز است، در چین کشف شد، اما بودایی‌ها آن را به ژاپن بردند. این چای به ژاپنی‌ها کمک می‌کرد بهتر مدیتیشن کنند. به مرور زمان این چای معروف شد. طی هزار سال گذشته چای ماچا تبدیل به بخش جدایی‌ناپذیر فرهنگ ژاپنی شده است.

چای ماچا و کاهش وزن؛ آیا این موضوع حقیقت دارد؟

در ادامه به دلایلی اشاره می‌کنیم که چای ماچا باعث لاغری می‌شود.

۱. کالری کمی دارد

چای ماچا یکی از انواع چای است که کالری کمی دارد. در حقیقت ۱ گرم چای ماچا تقریبا ۳ کالری دارد. حتی اگر بیشتر از ۲ گرم چای بنوشید، کالری زیادی دریافت نمی‌کنید. همان‌طور که می‌دانید، هر چه کالری کمتری مصرف کنید، احتمال چاق شدن شما کمتر خواهد بود. حواستان باشد که کالری به‌عنوان چربی در بدن ذخیره می‌شود.

۲. غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است

چای ماچا مانند چای سبز از یک گیاه مشترک گرفته می‌شود. چای ماچا مانند چای سبز حاوی مقدار زیادی از نوعی آنتی‌اکسیدان به نام اپی‌گالوکاتچین گالات (EGCG) است. محققان در دانشگاه کالورادوی آمریکا به این نتیجه رسیدند که این نوع آنتی‌اکسیدان در چای ماچا به وفور یافت می‌شود. علت این موضوع این است که وقتی این چای را می‌نوشید، برگ‌های آن را هم مصرف می‌کنید. این موضوع بر خلاف سایر چای‌هایی است که بعد از دم کردن برگ آن‌ها را دور میندازیم. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای ماچا به خارج کردن سموم از بدن، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب کمک می‌کنند که تمام این‌ها در پیشگیری از اضافه وزن و سرعت بخشیدن به فرآیند کاهش وزن اثرگذار هستند.

۳. به سوخت‌وساز بدن سرعت می‌بخشد

اگر در تلاش هستید وزن خود را کم کنید، باید به شاخص متابولیک بدن خود توجه کنید. اگر شاخص متابولیک بدنتان پایین است، نمی‌توانید از شر چربی‌های موجود در بدن خود رها شوید؛ حتی اگر خیلی کم غذا بخورید. در مطالعات مختلف نشان داده شده است که چای ماچا به سوخت‌وساز بدن سرعت می‌بخشد. کاتچین‌های موجود در چای سبز به بهبود شاخص متابولیک در حین و بعد از ورزش کمک می‌کنند.

۴. چربی‌سوزی می‌کند

قطعا می‌دانید که اگر می‌خواهید وزن بدنتان را کاهش دهید، باید غذاهای چربی‌سوز بخورید و با انجام فعالیت بدنی چربی‌های اضافی بدن خود را بسوزانید. چربی‌سوزی در حقیقت فرآیند بیوشیمیایی تجزیه‌ی مولکول‌های بزرگ چربی به تری‌گلیسیریدهای کوچک‌تر است. این تری‌گلیسیریدها باید دفع شوند. چای ماچا غنی از کاتچین‌هایی است که ترموجنسیس بدن را از ۸ تا ۱۰ درصد به ۳۴ تا ۴۳ درصد افزایش می‌دهند. علاوه بر این نوشیدن این چای می‌تواند تحمل بدن برای ورزش کردن را افزایش دهد و به شما در چربی‌سوزی کمک کند.

۵. سطح قند خون را متعادل می‌کند

افزایش مرتب گلوکز یا همان قند خون می‌تواند شما را در معرض خطر ابتلا به مقاومت به انسولین و دیابت قرار دهد. چای ماچا به کاهش و تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند، چون حاوی مقدار خوبی فیبر غذایی است که شما را برای مدت زمان طولانی سیر نگه می‌دارد و جلوی پرخوری را می‌گیرد. زمانی که پرخوری نکنید، سطح گلوکز خونتان بالا نمی‌رود. این موضوع همچنین جلوی ابتلا به دیابت نوع ۲ را می‌گیرد.

۶. سطح استرس را کاهش می‌کند

خوب است بدانید که استرس ترشح هورمون کورتیزول را تحریک می‌کند. به کورتیزول هورمون استرس هم گفته می‌شود. زمانی که سطح کورتیزول به‌طور مداوم بالا باشد، بدن دچار التهاب می‌شود. در این حالت شما احساس خستگی، بی‌حالی و بی‌قراری می‌کنید. بدترین عارضه‌ی جانبی استرس داشتن اضافه وزن، به‌ویژه در ناحیه‌ی شکم محسوب می‌شود. چای ماچا سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند، سطح التهاب بدن را کاهش می‌دهند و جلوی اضافه وزن را می‌گیرند. استرس نه تنها افزایش وزن را به دنبال دارد، بلکه منجر به مشکلات جسمی و روحی دیگر هم می‌شود. پس سعی کنید از ترفندهای موجود برای کاهش سطح استرس خود استفاده کنید.

۷. به بدن انرژی می‌دهد

صحبت از افزایش سطح انرژی بدن که می‌شود، بیشتر نام قهوه را می‌شنویم، اما جالب است بدانید که چای ماچا هم به بالا بردن سطح انرژی بدن و افزایش هوشیاری کمک می‌کند. هرچه احساس انرژی و نشاط بیشتری داشته باشید، فعال‌تر خواهید بود. این موضوع جلوی تنبلی را می‌گیرد، قوای بدنیتان را افزایش می‌دهد و به کاهش وزن کمک می‌کند.

۸. سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد

چای ماچا منبع غنی آنتی‌اکسیدان اپی‌گالوکاتچین گالات است که در بیشتر انواع چای‌ها یافت می‌شود. دانشمندان در یک مطالعه‌ی آزمایشگاهی روی موش‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که اپی‌گالوکاتچین گالات سطح کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد. این آنتی‌‌اکسیدان همچنین جلوی جذب کلسترول بد را می‌گیرد.

۹. به سم‌زدایی بدن کمک می‌کند

عادت‌های بدِ غذا خوردن و سبک زندگی نامناسب می‌تواند منجر به جمع شدن سموم در بدن شود. خوب است بدانید که جمع شدن سموم در بدن یکی از دلایل اصلی اضافه وزن به شمار می‌رود. بنابراین شما باید هر روز بدن خود را سم‌زدایی کنید. چای ماچا در سم‌زدایی بدن عالی عمل می‌کند، چون غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است و رادیکال‌های آزاد را که مضر هستند از بدن خارج می‌کند. سم‌زدایی بدن با چای ماچا به شما در کاهش وزن، پیشگیری از یبوست، بهبود هضم، بهبود سیستم ایمنی بدن و افزایش سلامت عمومی بدن کمک می‌کند. چای ماچا می‌تواند به روش‌های مختلف در کاهش وزن و لاغری اثرگذار باشد.

سایر خواص چای ماچا

چای ماچا به غیر از لاغری خواص دیگری هم به همراه دارد. آنتی‌اکسیدان اپی‌گالوکاتچین گالات در بیشتر انواع چای‌ها وجود دارد. هرچند از آنجایی که چای ماچا از طریق آسیاب کردن برگ‌های چای تهیه می‌شود و می‌توانید این چای را بدون دور انداختن برگ‌ها میل کنید، آنتی‌اکسیدان بیشتری در مقایسه با سایر چای‌ها دریافت می‌کنید. این نوع چای می‌تواند به روش‌های مختلف سلامتی بدن را افزایش دهد. در ادامه به فواید چای ماچا برای سلامتی بدن اشاره کرده‌ایم.

  • سموم را از بدن خارج می‌کند.
  • آنتی‌اکسیدان اپی‌گالوکاتچین گالات به پایین آوردن سطح استرس بدن و فشار خون کمک می‌کند.
  • از طریق کاهش میزان کلسترول بد و بهبود لیپید خون قلب را سالم نگه می‌دارد.
  • چای ماچا غنی از فیبر غذایی است که شما را برای مدت زمان طولانی سیر نگه می‌دارد و از این طریق جلوی پرخوری را می‌گیرد.
  • این نوع چای سلامت پوست و مو را بالا می‌برد.
  • از آنجایی که این نوع چای سطح قند خون را کاهش می‌دهد، جلوی دیابت را می‌گیرد‌.
  • به‌ سم‌زدایی کبد کمک می‌کند.

عوارض جانبی چای ماچا

اگر بیشتر از ۵ فنجان چای ماچا در روز مصرف کنید، ممکن است عوارض جانبی زیر را تجربه کنید.

  • حالت تهوع
  • یبوست
  • اضطراب
  • بی‌خوابی به دلیل داشتن کافئین
  • سردرد
  • اسهال
  • سوزش معده

چه کسانی باید از مصرف چای ماچا خودداری کنند؟

زنان باردار و کودکان نباید چای ماچا مصرف کنند. علاوه بر این همیشه باید با پزشک خود قبل از نوشیدن چای ماچا با هدف کاهش وزن مشورت کنید. او می‌تواند شما را با توجه به وضعیت پزشکی، سابقه‌ی پزشکی، سن، وزن، داروهای مصرفی فعلی و… راهنمایی کند.

طرز درست کردن چای ماچا

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، چای ماچا فواید فراوانی برای بدن دارد. در ادامه به شما توضیح داده‌ایم که چطور می‌توانید چای ماچا را آماده کنید. آماده کردن این نوع چای آسان است و شبیه به چای سبز می‌ماند.

مواد لازم

  • کاسه
  • ویسک بامبوی ماچا
  • پودر چای ماچا: نصف قاشق چای‌خوری
  • آب جوش: به مقدار لازم

طرز تهیه

  1. اول از همه نصف قاشق چای‌خوری چای ماچا را از صافی رد کنید و آن را داخل کاسه بریزید.
  2. سپس با دقت آب جوش را داخل کاسه بریزید.
  3. با استفاده از ویسک بامبوی ماچا مواد را هم بزنید. این کار را ادامه دهید تا یک لایه کف روی کاسه ایجاد شود.
  4. سرعت هم زدن را کاهش دهید و به‌آرامی ویسک را از کاسه خارج کنید. چای ماچای شما آماده‌ی خوردن است‌. نوش جان.

هر روز چند فنجان چای ماچا بنوشیم؟

هر روز می‌توانید حدود ۳ تا ۵ فنجان چای ماچا با هدف کاهش وزن بنوشید. از آنجایی که یک فنجان چای ماچا حاوی تقریبا ۷۰ گرم کافئین است (یک فنجان قهوه ۱۰۰ گرم کافئین دارد)، پیشنهاد می‌کنیم در نوشیدن این نوع چای زیاده‌روی نکنید، چون ممکن است عوارض جانبی مختلفی را تجربه کنید. مثل همیشه به شما توصیه می‌کنیم در خوردن هیچ چیز، حتی خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های سالم به هیچ وجه زیاده‌روی نکنید.

چای ماچا بخوریم یا چای سبز؟ مسئله این است!

در این مقاله به خواص چای ماچا برای کاهش وزن اشاره کردیم. در مقاله‌ی زیر هم فواید چای سبز را بررسی کردیم. همان‌طور که در این مقاله اشاره کردیم، چای ماچا ۱۰ برابر بیشتر از چای سبز آنتی‌اکسیدان دارد. علاوه بر این مزه‌ی آن عالی است. با این وجود باید این موضوع را اضافه کنیم که چای سبز هم خواص فوق‌العاده‌ای دارد. می‌توانید هر دو نوع چای را مصرف کنید، اما با مصرف چای ماچا سریع‌تر نتیجه می‌گیرید.