آزمایشــــگاه نمونه آزمای ماد

تلفن : 44200094 - 021

جستجو

 

نشانگر رنگی تغذیه ای و نماد سیب سلامت با هدف آگاهی مصرف کنندگان از میزان قند، اسید های چرب ترانس، نمک و  انرژی دریافتی از محصول  موجود در مواد غذایی و به منظور اصلاح الگوی مصرف و بالابردن سطح سلامت جامعه طراحی شده است. نشانگرهای رنگی تغذیهای به منظور مقایسه محصولات غذایی یکسان و تولید شده در کارخانه های متفاوت می باشد و اولویت انتخاب با محصولی باید باشد که با توجه به شرایط فیزیکی و جسمانی ما مناسب تر می باشد.

مفهوم هر کدام از رنگهای نشانگرهای مواد غذایی

سبز:

نشان دهنده این است که  این ماده غذایی حاوی مقدایر ناچیزی از قند، چربی یا نمک میباشد و یک انتخاب مطمنتر و سالمتر خواهد بود

نارنجی:

یعنی میزان قند، چربی و نمک آن ماده غذایی متوسط است و یک انتخاب نسبتا خوب میباشد اگرچه انتخاب سبز بهتر است.

قرمز:

به معنی وجود مقادیر زیاد کالری، چربی و نمک در ماده غذایی میباشد. باید دقت کرد با توجه به فعالیت فیزیکی و شرایط جسمانی چه زمانی و چه مقدار مصرف کنیم.

طبق قوانین سازمان غذا و دارو، این برچسب باید کاملا خوانا،شفاف و غیر قابل پاک شدن باشد و فاقد هرگونه اطلاعاتی باشد که باعث گمراه شدن مصرف کننده شود. این جدول شامل هشت بخش می باشد:

نشانگر رنگی تغذیه ای و نماد سیب سلامت
نشانگر رنگی تغذیه ای و نماد سیب سلامت

1-آرم سازمان غذاودارو
۲- معیار و اندازه سهم قابل فهم و ارزیابی
۳- میزان انرژی در هر سهم بر حسب کیلو کالری
۴- شاخصهای مورد ارزیابی (مواد مغذی مورد ارزیابی)
۵- مقدار عددی و واحد اندازه گیری شاخصهای مورد ارزیابی در اندازه سهم
۶- نشانگر های رنگی (رنگهای تعیین شده برای هر شاخص)
۷- راهنمای رنگها
۸- شماره پروانه های بهداشتی

سیب سلامت

سیب سبز سلامت که نماد ایمنی و سالم بودن محصول غذایی می باشد بر روی برچسب محصولاتی درج میشود که علاوه بر سالم بودن دارای یک یا چند خاصیت تغذیه ای مناسب و مفید مثل غنی شدن مواد مغذی یا ویتامین ها، کم بودن میزان چربی ،نمک ویا فاقد افزودنیهای شیمیایی و قند می باشند.

قرار گرفتن نشان سیب سلامت بر روی بسته بندی محصولات سلامت محور به این معنی است که محصول مورد نظر علاوه بر پروانه ساخت که از سازمان غذا و دارو دریافت کرده است موفق به دریافت گواهینامه سلامت و ایمنی نیز شده است. در صورتی که مشاهده نشان سازمان غذا و دارو بر روی محصولات فقط به معنی دریافت پروانه تولید از سوی سازمان بر اساس ضوابط و آیین نامه هاست.

نشان سیب سلامت با توجه به اینکه در فرهنگ ایرانی سیب نماد سلامتی است انتخاب شده است. در این لوگو، رنگ سبز نماد سلامت و رنگ آبی بیانگر آرامش و امنیت است. این نماد مشابه  چشم به نظر می رسد و بیانگر نظارت و کنترل سازمان غذا و دارو بر سلامت محصولات تولید شده است.

نشان سیب سلامت به محصولات تولیدی در داخل از کشور و هم محصولات وارداتی ای تعلق می گیرد که تمام استاندارد های تولید محصول، شرایط نگهداری و توزیع به اصناف را رعایت کرده باشند.

 

شرایطی که سازمان غذا و دارو برای دریافت این نشان در نظر گرفته است شامل این موارد می باشد:

 

همچنین بخوانید:

نرم افزار نشانگر رنگی و دستورالعمل و راهنمای درج نشانگرهای رنگی تغذیه ای

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *